Internet Marketing Audit
Image default
Marketing

10 redenen hoe en waarom je zou moeten adverteren op Google

Heb je een bedrijf dat je dolgraag wil laten groeien in de digitale wereld? Dan zul je passende marketingstrategieën moeten bedenken. De rol van zoekmachine Google kun je daarbij echt niet over het hoofd zien. Het is een gigantisch bedrijf dat maar liefst 92 procent van het marktaandeel van zoekmachines in handen heeft. Wie het op de juiste manier gebruikt kan een enorme groep mensen bereiken. En dit is slechts een van de 10 redenen hoe en waarom je zou moeten adverteren op Google. Welke zijn er nog meer? Dat lees je in dit artikel!

10 redenen hoe en waarom je zou moeten adverteren op Google

Wist je dat 72.3 procent van de Nederlandse bedrijven Google AdWords gebruikt? Dat is geen verrassing als je bedenkt dat je met deze zoekmachine zeer veel potentiële klanten kunt bereiken. Wij hebben speciaal voor jou 10 redenen op een rijtje gezet waarom je echt naar Google moet kijken als je graag wil adverteren.

Reden 1: Flexibiliteit

Google biedt zeer veel mogelijkheden voor flexibiliteit. Zo zijn er diverse interactieve functies beschikbaar. Denk bijvoorbeeld aan beeld extensies en interactieve video advertenties. Ook zijn er opties om jouw merkpresentatie en leadgeneratie te verbeteren. Zo is het mogelijk om te adverteren met product of beeldadvertenties waarin je het bereik van jouw bedrijf, product of dienst vergroot. Kies daarbij voor een aantrekkelijk logo en/of een pakkende tekst om jouw potentiële doelgroep aan te spreken.

Reden 2: Nauwkeurige targeting

Laten we eerlijk zijn: het vinden van de perfecte demografie kan best moeilijk zijn voor nieuwkomers. Je moet namelijk kennis opdoen over het algoritme. Daardoor weet je uiteindelijk beter hoe je in de hoogste regionen van de zoekmachine terecht komt. Je staat er echter niet alleen voor. Bij Google is het mogelijk om jouw advertenties nauwkeurig te targeten. Dit houdt in dat je de focus legt op een specifieke doelgroep. Kijk bijvoorbeeld naar de demografie, bijvoorbeeld de leeftijdsgroep, die past bij jouw dienst of product.

Reden 3: Je hebt ontzettend veel keuze

Kies je voor het gebruik van advertenties op Google, dan heb je enorm veel keuze. In totaal zijn er 5 soorten campagnes. Dit zijn ‘Google Zoeken’, ‘Google Display’, ‘Google Shopping (lees hier wat Google Shopping inhoudt)’, ‘Google Video’ en de ‘Google Universele app’.  Kies een campagne die past bij jouw wensen, voorkeuren en doelgroep. Bepaal daarna het type advertentie en waar het moet komen te staan. Kortom: je moet veel knopen doorhakken. Een mooie uitdaging!

Reden 4: Je advertenties zijn toegankelijk op verschillende apparaten

De advertenties blijven niet beperkt tot de pc. Ze zijn toegankelijk op verschillende apparaten, zoals laptops, mobiele telefoons, desktops en tablets. Google stelt jou in staat om de advertentie aan te passen aan de vereiste groottes van de mobiele telefoon, tablet en alle andere apparaten.

Reden 5: Je kunt op allerlei manieren jouw strategie testen

Als je de doelgroep nog aan het bepalen bent, dan is het gebruik van advertenties op Google een van de beste manieren zijn om te weten wat wel en niet werkt. In plaats van te veel geld te verspillen, kun je de advertenties beperken en je richten op een kleine kring. Maar hoe kom je daar achter? Vrij simpel: gebruik de tool Google Analytics om inzicht te krijgen in de bezoekersaantallen, het type bezoekers, de populaire pagina’s en nog veel meer. Het is gratis en geeft jou de informatie die je nodig hebt.

Reden 6: Het geeft vrij snel resultaten (als je het goed doet)

Je kunt een advertentie op Google al in enkele minuten creëren, afhankelijk van je ervaring. We raden wel aan om er eerst wat informatie over te lezen. Dit maakt het iets eenvoudiger om aan de slag te gaan. Maar in principe heb je geen cursus nodig om te beginnen. In principe kan iedereen die de aanwijzingen volgt er mee bezig.

Reden 7: Je vindt er jouw ideale doelgroep mee

Het testen van de markt is belangrijk omdat je er jouw gewenste doelgroep mee bereikt. Dit betekent dat de advertenties worden getoond aan mensen die mogelijk interesse hebben in jouw producten en/of diensten. Daarmee vergroot een advertentie op Google jouw kans op een verkoop en dus winst.

Reden 8: Je kunt gebruik maken van uitgebreide analyse

Google verschaft jou alle informatie over de geplaatste advertenties en dat is zeer nuttig. Denk bijvoorbeeld aan het aantal bezoekers, klikken, vertoningen, de kijktijd en de Cost per Click (CPC).

Reden 9: Je bepaalt zelf hoeveel je uitgeeft

Je mag zelf bepalen hoeveel geld je uitgeeft aan de advertentie op Google. Je wordt zeker niet gedwongen om een hoog bestedingsbedrag voor je campagne te kiezen. Sterker nog: wij raden aan om beperkingen in te stellen wat betreft het bedrag voor de campagne. Daardoor geef je nooit per ongeluk teveel geld uit.

Reden 10: Google is een van de bekendste merken ter wereld

Tenslotte is Google is een gerenommeerd merk met een goed imago. Het is een zeer invloedrijk bedrijf en de ‘koning’ in de wereld van de zoekmachines. De mogelijkheden van Google advertenties zijn eindeloos. En als je het goed aanpakt boek je er zeker succes mee!