Beter vindbaar worden in de zoekmachines

Tegenwoordig kent iedereen het belang van een goede vindbaarheid in de zoekmachines. Er zijn grofweg twee methoden om zichtbaar te worden voor je klanten die online zoeken naar je diensten of producten. Allereerst kan dit middels SEA of Search Engine Advertising. SEA draait om het inkopen van advertentieruimte boven en onder de natuurlijke zoekresultaten. Hierbij is het doel om zoveel mogelijk effect te bereiken tegen zo laag mogelijke kosten. Een andere methode om beter online zichtbaar te worden is SEO of Search Engine Optimization. Dit blogartikel zal verder ingaan op deze tweede methode, welke overigens helemaal gratis is! Lees dus snel verder om te ontdekken van zoekmachineoptimalisatie middels SEO voor jouw bedrijf kan betekenen.

SEO is gratis

In tegenstelling tot SEA, is SEO een techniek waarbij geen kosten worden afgestaan aan Google. Vandaar de benaming ”organische zoekresultaten”. De eerste stappen kan je vaak zelf zetten, bijvoorbeeld door goede teksten te schrijven met de juiste keywords. Echter komt bij zoekmachineoptimalisatie nog veel meer kijken. De site moet technisch gezond zijn en de UX of user experience moet optimaal zijn. Ook is het voor Google belangrijk dat jouw website veel links van andere domeinen ontvangt. De hulp van een professioneel marketingbureau is in zo’n geval geen overbodige luxe.

Verschillende werkzaamheden

SEO is in niet één ding. Het is een overkoepelende term van verschillende werkzaamheden, welke er op gericht zijn om je organische posities binnen de zoekmachines te solideren. Grofweg vallen de SEO-werkzaamheden onder te verdelen in de volgende pijlers:

  • linkbuilding, het opbouwen van links van externe domeinen.
  • Content optimalisatie. De juiste tekst met de juiste keywords op de juiste plek
  • Het optimaliseren van de gebruikers ervaring. Een positieve gebruikers ervaring is voor de zoekmachines een seintje dat gebruikers graag van je website gebruik maken
  • Technische optimalisatie, zoals het verbeteren van de laadtijd.

Gericht op de lange termijn

SEO is een lange termijn techniek. Het kan daarom soms enkele maanden duren voordat de werkzaamheden zijn vruchten beginnen af te werpen. Echter is dit vooral een voordeel, want heb je eenmaal een goede positie, dan zal het ook langer duren voordat je concurrent je overtreft. Heb je eenmaal een goede positie bereikt, dan zal hier een constante en stabiele flow aan leads uit voortkomen. Mits je website conversiegericht is natuurlijk!

Kennis en kunde vereist

Zoals al eerder in deze blog is beschreven, is voor een goede organische vindbaarheid specialistische kennis en kunde nodig. MarketingConcurrent uit Veenendaal is een bedrijf dat je hier perfect bij kan ondersteunen. Het bedrijf levert een grote variëteit aan verschillende online marketingdiensten, zoals e-mailmarketing, CRO (conversie optimalisatie), zoekmachine optimalisatie, het adverteren op social media en meer. Ook kunnen de specialisten je helpen met het uitdenken vaan een volledige online strategie.