Facebook en Instagram, wie kent het niet. In Nederland maakt bijna 14 miljoen mensen gebruik van sociale media. Dit aantal stijgt nog steeds iedere dag. Er komen dan ook steeds meer platformen bij. Het ene breekt gemakkelijk door terwijl een ander langer de tijd nodig heeft om op gang te komen. Daarnaast heb je natuurlijk ook bepaalde sociale media die voor bepaalde leeftijdsgroepen interessanter is. Door de populariteit van sociale media wordt hier veel aan marketing gedaan. In deze blog gaan we wat dieper in op de kracht van marketing via sociale media. Trends en ontwikkelingen in een dynamische wereldBinnen sociale media volgen trends en ontwikkelingen elkaar in een hoog tempo op. Wat vandaag het gesprek van de dag is, kan morgen weer veranderen. Sommige dingen slaan dus enorm aan, maar andere dingen weer niet. Het is best lastig om hier een pijl op te trekken. Wel zien we dat bekende mensen of influencers hier een grote rol in kunnen spelen. Zij worden ingezet door marketingbedrijven om zo bijvoorbeeld een bepaald product te promoten. Meestal krijgen ze hier dan een bedrag voor terug. Doordat deze mensen veel volgers hebben bereik je hiervoor veel potentiële klanten. Voordelen social media marketingMarketing via sociale media noemen we vaak social media marketing. Hieraan zitten een aantal voordelen ten opzichte van andere vormen van marketing zoals SEA of e-mailmarketing. Erg belangrijk is dat de kosten van social media marketing veel lager liggen dan andere vormen van adverteren. Wanneer we spreken over organische posting (onbetaald) dan is het dus zelfs gratis. Ook is het makkelijk om de juiste doelgroep te bereiken omdat je zelf specifieke doelgroepen aan kunt maken. Hierbij kun je bijvoorbeeld leeftijd, woonplaats en interesses toevoegen. Zijn er ook nadelen aan social media marketing?Social media marketing is erg populair omdat het zo krachtig is, maar zitten er ook nadelen aan? Een nadeel kan zijn dat er veel tijd in gaat zitten. Voornamelijk organisch is het lastig om echt iets op te bouwen. Ook betaalde advertenties moet je constant analyseren en bijsturen om ervoor te zorgen dat het goed loopt. Daarnaast is het niet mogelijk om op een hele persoonlijke manier te adverteren. Je schrijft je advertenties op basis van een doelgroep en niet één persoon. Als laatste is het belangrijk om te vermelden dat je mogelijk een risico loopt op negatieve reacties. Dit voorkom je echter door alles te controleren voordat je het online zet. |