Internet Marketing Audit
Image default
Zakelijk

Marketing automation met CRM-software

Tegenwoordig is er veel mogelijk met digitale processen en software. CRM-software maakt op een efficiënte wijze mogelijk om marketing automation in te zetten. Een term die op het eerste gezicht een modewoord lijkt, maar waar voor bedrijven tal van voordelen schuilen. Wij leggen graag uit wat de mogelijkheden van marketing automation met CRM-software nader bekijken.

Wat is marketing automation?

Marketing automation of marketing automatisering beschrijft een softwareondersteunde methode om verkoop- en marketingprocessen te automatiseren en te verbeteren. In het kort is dit een gebied dat verschillende activiteiten en processen in marketing&sales omvat. In essentie gaat het om verrijken van gebruikersprofielen met informatie op basis van het gedrag van de gebruikers of klanten om geautomatiseerde processen voor individuele klantcommunicatie te kunnen opzetten. Als laatst is het doel om het aantal potentiële nieuwe klanten te vergroten.

Voordelen van marketing automatisering

Marketing automation oplossingen’ of CRM-oplossingen met marketingautomatiseringsfuncties stellen bedrijven in staat om op grote schaal flexibele en aanpasbare communicatie te creëren.

Door het opzetten van een goed onderbouwde lead nurturing-strategie kunnen duurzame klantrelaties worden opgebouwd, die bijvoorbeeld de koopbereidheid van klanten vergroten. Daarnaast kunnen de verzamelde gegevens en data van klanten worden gebruikt om komende campagnes en toekomstige marketingprocessen te optimaliseren.

Een combinatie van marketingautomatisering en CRM-software is aan te raden, aangezien alle belangrijke klantgegevens al in CRM zijn opgeslagen, want deze staan in een centrale database. Tegelijkertijd kunnen de verzamelde gegevens vervolgens worden geëvalueerd in het analytische deel van het CRM, waardoor waardevolle kennis kan worden verzameld over leads en klanten.

CRM-software voor marketing

Uiteindelijk helpt het bedrijven om alle klantrelatieprocessen te beheren en deze zo efficiënt en doelgericht mogelijk te maken. Bij marketing kunnen veel verschillende functies een rol spelen; afhankelijk van hoe het bedrijf op dit gebied is gepositioneerd en welke gebieden prioriteit krijgen en welke strategieën worden gevolgd. Afhankelijk van de behoeftes en wensen van de marketingstrategie, zijn er ook wensen die voortvloeien naar de software met betrekking tot de funcitonaliteiten, zoals marketing automation.

De juiste software voor uw bedrijf

Één van de CRM-softwarepakketten waarin marketing automation mogelijk is, is Procurios. Naast markting automation zijn er ook andere functionaliteiten inbegrepen, zoals digitale nieuwsbrieven, abonnementen en blogs.