SEO versus PPC: hoe u uw strategie stroomlijnt

SEO versus PPC: hoe u uw strategie stroomlijnt

Van Mark Verzijl, freelance online marketeer

Het belang van Google voor elke online marketingstrategie staat niet ter discussie. De zoekmachine is een groot deel van de manier waarop mensen zoeken naar antwoorden, boodschappen doen en hun leven leiden. Wat nog steeds wordt besproken door online marketeers, is de relatieve waarde van de twee opties die merken hebben om in Google te verschijnen: zoekmachineoptimalisatie (SEO) versus pay-per-click marketing (PPC).

SEO en PPC leveren beide hetzelfde uiteindelijke resultaat: hogere zichtbaarheid in Google-zoekopdrachten. Maar ze vereisen een andere vaardigheden en aanpak. SEO houdt een ingewikkelde langetermijnstrategie in die inhoudmarketing en linkbuilding omvat, terwijl PPC dagelijks bieden en meer data-analyse gebruikt.

Waarom u zowel SEO als PPC nodig hebt
Jarenlang hebben marketeers discussies gehad en gegevens bijgehouden om te proberen het antwoord te bepalen op hoe SEO en PPC tegen elkaar oplopen. Maar het echte antwoord is dat voor elk bedrijf dat in Google-zoekopdrachten wil verschijnen, zowel SEO als PPC een rol te spelen hebben. En ze hebben de neiging om beter samen te werken.

De waarde van SEO
Zoekmachineoptimalisatie is concurrerend en kan lang duren om vruchten af ​​te werpen, maar de resultaten maken het de moeite meer dan waard. In vergelijking met PPC biedt SEO een paar unieke voordelen.

Het verkeer is gratis (hoewel het behalen van ranglijsten over het algemeen niet zo is)
Met SEO hoeft u niet te betalen om te spelen. In plaats van een plek op de eerste pagina van Google te kopen, doet u het werk om het te verdienen. Dat betekent niet precies dat SEO gratis is. Goed doen betekent tijd en middelen spenderen aan het opbouwen van een sterke bibliotheek met inhoud, deze promoten op internet en links op andere websites bouwen die naar de uwe verwijzen.

Om die reden brengt het doen van SEO een aanzienlijke investering met zich mee. Maar zodra het begint te betalen in ranglijsten op de eerste pagina van Google, is elke klik die u verdient gratis.

Het gaat langer mee
Het kost tijd om resultaten te behalen met SEO, maar als je dat eenmaal doet, zul je de komende maanden meestal goede resultaten blijven zien. SEO-succes is meestal exponentieel. Wanneer een pagina op pagina 1 van de resultaten komt, zal zijn autoriteit waarschijnlijk alleen maar groter worden naarmate meer mensen het vinden, erop klikken en ernaar linken. Dat betekent niet dat als je eenmaal op pagina 1 bent, je erop kunt rekenen dat je daar voor de lange termijn blijft. Andere websites zullen er hard aan werken om diezelfde plek te veroveren, en het is bekend dat de algoritme-updates van Google van de ene op de andere dag populaire websites opstarten met de beste resultaten.

Maar om in de top tien te komen, is meestal het moeilijkste deel. Zodra u de boost in zichtbaarheid en autoriteit krijgt die hoort bij Page 1-rankings voor relevante zoekwoorden, kunt u meestal verwachten dat u de komende maanden blijvende resultaten zult zien.

Organische resultaten krijgen meer klikken
Zelfs wanneer PPC-advertenties steeds meer de resultatenpagina van de zoekmachine overnemen, genereren organische resultaten nog steeds een groter deel van de klikken. Op desktopcomputers is de klikfrequentie (CTR) voor organische resultaten meer dan 65 procent, tegenover 3,82 procent voor PPC. Op mobiele apparaten is deze lager (38 procent), maar nog steeds veel hoger dan de CTR voor PPC-advertenties.

Mensen kunnen het verschil zien tussen de resultaten die zijn betaald en die zijn verdiend, en meer mensen vertrouwen en klikken op organische resultaten.

De waarde van PPC
Hoewel SEO moet worden behandeld als een essentieel onderdeel van elke online marketingstrategie, is PPC vaak net zo belangrijk voor zichtbaarheid en verkeer.

U bereikt een snellere zichtbaarheid
SEO is een lang spel. Je moet maanden wachten om punten te verdienen en resultaten te zien. Maar PPC kan onmiddellijk resultaten leveren. U kunt morgen op Page 1 zijn voor uw doelwoorden. De wisselwerking is dat je die plek moet betalen, en hoe meer concurrerend je doelzoekwoorden zijn, hoe meer je uitgeeft. Maar u kunt uw website plaatsen voor mensen die op zoek zijn naar wat u meteen doet.

U heeft meer targetingopties
Met SEO is de enige targeting die u kunt doen op trefwoord gebaseerd. Maar met PPC kiest u niet alleen voor welke zoekwoorden u op komt dagen, maar ook voor het soort mensen dat uw advertenties te zien krijgt. Google Ads staat demografische targeting toe op basis van:

– Leeftijd
– Geslacht
– Soort apparaat
– Geografische locatie
– Verleden gebruikersgedrag, zoals zoeken naar producten die vergelijkbaar zijn met de uwe
– U hebt niet iedereen nodig om uw website te vinden, alleen de mensen in uw doelgroep. PPC maakt het gemakkelijker om specifiek door die mensen te worden gevonden.

Je hebt meer opties voor hoe je wordt weergegeven
Met Google-advertenties kunnen marketeers extra informatie toevoegen aan hun advertenties buiten de link, titel en beschrijving. Advertenties kunnen beoordelingen en beoordelingsinformatie en koppelingen naar meerdere relevante pagina’s bevatten. En voor productadvertenties kunt u productafbeeldingen laden en informatie zoals kosten opnemen en of u gratis verzending aanbiedt.

En Google Ads gaat ook verder dan de resultatenpagina van de zoekmachine (SERP) binnen bereik. U kunt advertenties op internet plaatsen op duizenden populaire websites. Met remarketing kunt u die advertenties personaliseren op basis van het eerdere gedrag van mensen op uw website. Wanneer een bezoeker een p uitcheckt

https://www.markverzijlmarketing.nl/freelance-online-marketeer